Friday, March 10, 2006

terime kaseh teman2 yg aku hormati

terime kaseh...

kemenangan mutlak milik kalian,
kekalahan warisan kekalku,

kalian yg ku hormati,
kamu sgt2 tinggi,
setinggi bintang kejora,
aku serendah2 tapak kaki,
tapak si kaki keldai,

dengus kalian ibarat gunung berapi,
harus dipatuhi,
jika tak mahu mati,
jeritan amukanku ibarat buih,
buih buih kencing bayi,
hanya sekadar mutawasshitoh,

wahai kalian berdarjat mulia,
amponkan aku najis yg hina,
kepalaku setaraf tapak kakimu,
izinkan aku menjilat kaki itu,

kalian rakan2 yg amat ku sanjung,
perintahlah aku,
hambakanlah aku,
aku untuk kamu,
alas pembersih kaki,

terime kaseh sekali lagi,
puisi ini lagu kebangsaan,
akan kuwaris ke anak cucu,
sebagai doa lima waktu...

4 comments:

Sudu Sena said...

Askm, ada sedikit pembetulan untuk kita semua terutamanya untuk diri aku sendiri. Air kencing kanak-kanak lelaki berumur kurang dari
dua tahun dan belum makan apa-apa kecuali susu ibunya
dikira najis mukhafafah. so, kalau bayi yang ko maksudkan tu bayi laki-laki. maka air kencingnya adalah mukhafafah bukan mutawasitah.

p/s: bagus post ni, membuatkan aku terfikir balik mengenai kelas2 najis dlm Islam. aku terfikir apa yg tergolong dlm najis mukhafafah. Air kencing kanak2 or just kanak2 laki2. Dan aku post dlm Rumi sebab nak senangkan semua orang baca untuk rujukan pada masa hadapan.

Sudu Sena said...


كالاو مليباتكن سهابة باگي اكو، يڠ مناڠ جادي اراڠ دان يڠ كاله جادي ابو

Faisal Zainal Abidin said...

apa citer najis najis nih..tak elok la? wei, ko cuti bila?

efry arwis said...

wangi suci murni
menyegarkan tubuh yg letih
membawakan nasib
sedang tersurat