Terang Bulan, Terang Bulan Di Kali, Buaya Timbul, Disangkalah Mati, Jangan Percaya Mulutlah Lelaki, Berani Sumpah Tapi Takut Mati!
Saturday, February 12, 2005
komentar 7 perhentian
tujuh perhentian (dan filem prof razak yg lain) sekali lagi dari pandangan akal saye yg kirenye maseh lagi kegapaian, gagal menjelaskan duduk diam taraf keilmuan prof razak. beliau seharusnya menghasilkan karya2 yg berparaskan kebijaksanaan dan juga satu anjakan demi mewujudkan kesan seperti mana karya2 hishamuddin rais, u wei shaari mahupun yasmin ahmad. skrip tujuh perhentian terutama utk pelakon tambahan amat mengecewekan. gaya lakonan pelakon tambahan yg agak kaku kirenye dapat dimaafkan namun skrip yg mengecewekan meninggalkan satu kesan yg mendebarkan. jalan cerita tujuh perhentian mudah difahami walaupun prof razak cube menimbulkan satu misteri dan tanda tanya, namun idea meletakkan plat kereta 'WHY 777' agak meruntun secara total. agak byk juga tunggang langgang skrip dlm filem ini di antaranya dialog pegawai JAIJ ketika membuat rondaan mencegah maksiat, pegawai tersebut menggunakan dialog pekat negeri sembilan walaupun pada ketika itu berlatar belakangkan suasana di johor. adegan ketika soal siasat anggota polis juga kedapatan canggung sekali kerna si penjenayah sering kali mengulang dialog nya sebyk 3 kali yg secara emosinya agak merimaskan. tambah mengejutkan terlampau byk lakonan pelakon2 pembantu yg kurang penghayatan nya. justeru itu, prof razak seharusnya menghasilkan suatu karya yg benar2 bermutu dan lebeh berhati2 dlm karya2 nya yg akan dtg. kami tidak memerlukan seorang lagi klon datuk yusof haslam... (menanti dgn penoh sabar filem 'SEPET' karya yasmin ahmad ke layar perak)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
cerita menjerit-jerit kata bapak aku. huarggh... bosan gila. pelakon utamanya pun pada pendapat aku kurang penghayatan. kaku dan 2-dimensional.
Post a Comment